Τρίτη 23 Αυγούστου 2011

Ενστάσεις για τη συνταγματικότητα σειράς διατάξεων του σχεδίου νόμου για τα ΑΕΙ

Ενστάσεις και προβληματισμοί αναφορικά με τη συνταγματικότητα σειρά διατάξεων του νομοσχεδίου για την τριτοβάθμια εκπαίδευση, διατυπώνονται η έκθεση του Επιστημονικού Συμβουλίου της Βουλής.
Η έκθεση ξεκινά από τη διαπίστωση ότι κατά το Σύνταγμα και τη νομολογία του ΣτΕ, «πλήρης αυτοδιοίκηση των ΑΕΙ δεν μπορεί να είναι η αυτοδιοίκηση των τακτικών μόνο καθηγητών, δεν μπορεί να αντιμετωπίζονται σαν απλά ιδρύματα (σύνολα περιουσίας, ταγμένης για εξυπηρέτηση ορισμένου σκοπού), αλλά και σαν «ενώσεις προσώπων».

«...Το Σύνταγμα δεν αγνοεί το σωματειακό στοιχείο, αλλά το διαχωρίζει από τον πυρήνα του πανεπιστημίου», σημειώνεται και προστίθεται ότι ο κοινός νομοθέτης θεσπίζοντας τους κανόνες οργάνωσης και λειτουργίας των ΑΕΙ πρέπει να έχει υπόψη του, εν προκειμένω, τη «φύση του πράγματος, δηλαδή τη συγκρότηση του πανεπιστημιακού χώρου από τους συγκεκριμένους φορείς της διδασκαλίας και της έρευνας, διδάσκοντες και διδασκόμενους και την αποστολή τους, δηλαδή την εκπλήρωση του σκοπού της ανώτατης εκπαίδευσης, προστατεύοντας τα δικαιώματα των μεν και των δε και ρυθμίζοντας αντιστοίχως, τις υποχρεώσεις τους».

Ενστάσεις εκφράζονται για τις προϋποθέσεις και τα προσόντα για την κατάληψη θέσης καθηγητή που το νομοσχέδιο κάνει παραπομπή στον Οργανισμό κάθε ΑΕΙ.

Όπως αναφέρει, «προσόντα και πρόσθετες προϋποθέσεις για την κατάληψη θέσης καθηγητή κάθε βαθμίδας δεν αποτελούν μόνον εσωτερικό θέμα κάθε ιδρύματος, αλλά επιδρούν και στα λοιπά ιδρύματα της χώρας, καθώς και στη λειτουργία της Πολιτείας στο σύνολο της».

Αντιρρήσεις εκφράζονται στην έκθεση για τις εκλογές, ως εξωτερικών μελών του Συμβουλίου διοίκησης, συνταξιούχων καθηγητών, καθώς και εν ενεργεία καθηγητών αλλοδαπών ΑΕΙ.

Το Επιστημονικό Συμβούλιο της Βουλής κάνει ευθέως λόγο για «διακριτικές μεταχειρίσεις υπέρ καθηγητών ελληνικής ιθαγένειας ξένων πανεπιστημίων και των συνταξιούχων καθηγητών άλλων ΑΕΙ του εσωτερικού».

Αναφέρει δε χαρακτηριστικά: «Θα μπορούσε να προκύψει το εξής παράδοξο: Καθηγητής ΑΕΙ, ο οποίος έχει διανύσει μεγάλο αριθμό ετών σε ΑΕΙ, αλλά έχει λάβει τη σύνταξη του από άλλο ΑΕΙ, στο οποίο υπηρέτησε πολύ λιγότερο χρόνο, να μην κωλύεται να μετάσχει στο Συμβούλιο του πρώτου ΑΕΙ, αλλά να κωλύεται να μετάσχει στο Συμβούλιο του δεύτερου ΑΕΙ από το οποίο συνταξιοδοτήθηκε».

Ακόμα, το Επιστημονικό Συμβούλιο αφού προσδιορίζει ότι η διεύρυνση των ειδικών εκλεκτορικών σωμάτων με καθηγητές ξένων πανεπιστημίων δεν έχει κριθεί δικαστικά, σημειώνει ότι «τίθεται το ερώτημα αν η διάταξη συνάδει με την πλήρη Αυτοδιοίκηση των ΑΕΙ. Αν, δηλαδή, μπορεί να γίνει συγκρότηση οργάνων διοίκησης των ΑΕΙ με συμμετοχή ξένων καθηγητών».

Σε κάθε περίπτωση αυτό θα αποτελέσει, εν αμφισβητήσει, αντικείμενο δικαστικής εκτίμησης, καταλήγει η έκθεση.

Το Επιστημονικό Συμβούλιο αποκλείει κατηγορηματικά την προοπτική να εκλεγεί πρύτανης από πανεπιστήμιο του εξωτερικού, όπως αναφέρει το άρθρο 8, παράγραφος 14, του σχεδίου νόμου. Στην έκθεση σημειώνεται ότι «ο πρύτανης πρέπει να είναι μέλος της πανεπιστημιακής κοινότητας του συγκεκριμένου εκάστοτε ΑΕΙ».

Προβληματισμός διατυπώνεται, επίσης, για τις αυστηρές προϋποθέσεις και περιορισμούς που θέτει το νομοσχέδιο για την εκλογή καθηγητή οποιασδήποτε βαθμίδας, ενώ εκφράζονται ενστάσεις για την επιλογή και εξέλιξη καθηγητών όλων των βαθμίδων από ειδικές επιτροπές, εφόσον σε αυτές συμμετέχουν και μέλη ΑΕΙ του εξωτερικού.

Χαρακτηριστικά τονίζεται στην έκθεση ότι ο όρος διαπρεπής καθηγητής της αλλοδαπής που αναφέρεται στο σχέδιο νόμου, ως προϋπόθεση γραπτής αξιολόγησης για την εξέλιξη ενός καθηγητή «είναι όρος νομικώς μη αξιολογήσιμος ενώ θα ήταν άτοπο να διαχωριστούν οι καθηγητές του ίδιου του ΑΕΙ στις υποκατηγορίες των «διαπρεπών» και των «μη διαπρεπών».

Πηγή: in.gr

Δευτέρα 22 Αυγούστου 2011

Πανεπιστήμιο για την κοινωνία και όχι για τις επιχειρήσεις


Έκκληση 902 πανεπιστημιακών του εξωτερικού: Να αποσυρθεί το νομοσχέδιο για τα πανεπιστήμια


Τεράστια και άμεση ήταν η ανταπόκριση της διεθνούς πανεπιστημιακής κοινότητας στην έκκληση των Ελλήνων πανεπιστημιακών οι οποίοι αντιδρούν στο νομοσχέδιο που κατεδαφίζει το δημόσιο πανεπιστήμιο. Ήδη 902 πανεπιστημιακοί του εξωτερικού συντάσσονται με τους Έλληνες συναδέλφους τους εναντίον της προτεινόμενης από την κυβέρνηση μεταρρύθμισης της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης που θα κλονίσει την ερευνητική και διδακτική προοπτική των ελληνικών πανεπιστημίων και θα επιφέρει ένα ακόμα πλήγμα στη ελληνική κοινωνία και οικονομία.

Ανάμεσα στις υπογραφές διακρίνονται γνωστά ονόματα όπως αυτά των Noam Chomsky, Judith Butler, Slavoj Zizek, Jacques Ranciere, Gayatri Spivak, Henry Giroux, Hayden White, Bob Jessop, Patricia Williams, Michel Husson, Anthony Appiah, Costas Douzinas, Vincent de Gaulejac, Anne Sheppard, Michael Burawoy, Maria Todorova, Maurice Godelier, Hervé Guay, Ian Parker, Ian Angus, Walter Mignolo, Ana Maria Araujo Freire, Philip Zimbardo, Thomas S. Popkewitz, Michael Wood, Sylvia Barnard, Christopher Fynsk, Rosalind Morris, Veena Das, Lawrence Grossberg, Joanna Bourke, Cristoph Menke, Michael Löwy, Saba Mahmood, William Outhwaite, Thomas Gallant, Gonda Van Steen, Jane Cowan, Allen Feldman, Peter McLaren, Michael Wood, Ian Balfour, Eduardo Cadava, Michael Billig, Charles Antaki, Anthony Molho, Andrew Sayer, Michael Herzfeld, Russell King, Shahrzad Mojab, Andrew Sayer, κ.ά.
Συγκαταλέγονται επίσης κοσμήτορες και πρόεδροι τμημάτων από πανεπιστήμια των ΗΠΑ, Καναδά, Αγγλίας, Ιταλίας, Ιρλανδίας, Δανίας, Φινλανδίας και Γαλλίας καθώς και οι πρόεδροι ομοσπονδιών μελών ΔΕΠ της Μεγάλης Βρετανίας T. Hoad και της Γαλλίας P. Enclos.

Οι υπογράφοντες πανεπιστημιακοί προέρχονται από 43 χώρες (από την Ευρωπαϊκή Ένωση, τη Βοσνία και την Τουρκία έως τη Νότια Αφρική και την Ινδία, από τις ΗΠΑ και τον Καναδά έως τη Λατινική Αμερική, τη Νέα Ζηλανδία και την Αυστραλία) και διδάσκουν σε γνωστά πανεπιστήμια, όπως του Βερολίνου, της Βιέννης, του Λονδίνου και του Παρισιού, ή όπως το Κέμπριτζ, το Κολούμπια, το Μπέρκλεϊ, η Οξφόρδη, το Πρίνστον και το Χάρβαρντ.
Το πλήρες κείμενο που υπέγραψαν οι διακεκριμένοι πανεπιστημιακοί έχει ως εξής:

Για την υπεράσπιση της ανώτατης εκπαίδευσης στην Ελλάδα

Oι υπογράφοντες αυτήν την έκκληση εκφράζουμε τη συμπαράσταση μας στους Έλληνες πανεπιστημιακούς που αντιτίθενται στην προτεινόμενη από την κυβέρνηση μεταρρύθμιση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, που κλονίζει την ερευνητική και διδακτική προοπτική των ελληνικών πανεπιστημίων και θα αποτελέσει ένα ακόμα πλήγμα στη δοκιμαζόμενη ελληνική κοινωνία και οικονομία.
Η οποιαδήποτε διαδικασία βελτίωσης του θεσμικού πλαισίου της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης οφείλει να λαμβάνει καθοριστικά υπόψη τις θέσεις της ακαδημαϊκής κοινότητας. Κατανοούμε ότι η συντριπτική πλειοψηφία των Συγκλήτων των ελληνικών πανεπιστημίων, η σύνοδος των Πρυτάνεων των ελληνικών πανεπιστημίων καθώς και όλοι οι τοπικοί σύλλογοι των πανεπιστημιακών δασκάλων έχουν δημόσια εκφράσει την αντίθεσή τους στις κυβερνητικές προτάσεις.
Ζητούμε από τον Έλληνα Πρωθυπουργό Γιώργο Α. Παπανδρέου και από την Υπουργό Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων Άννα Διαμαντοπούλου.

α) Να μην προχωρήσουν στην ψήφιση του νομοσχεδίου στην κατεύθυνση που έχουν διαμορφώσει, κατεύθυνση που είχε καταστροφικές συνέπειες στην Ανώτατη Εκπαίδευση όπου εφαρμόστηκε.

β) Να ξεκινήσουν έναν πραγματικό διάλογο με τις Συγκλήτους των πανεπιστημίων για ένα θεσμικό πλαίσιο που θα διασφαλίζει την κατοχυρωμένη από το ελληνικό Σύνταγμα αυτοδιοίκηση των ΑΕΙ, την επαρκή δημόσια χρηματοδότηση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και θα σέβεται τις επιταγές των ευρωπαϊκών ακαδημαϊκών παραδόσεων για τη δημόσια λειτουργία των πανεπιστημίων.