Τρίτη 31 Μαΐου 2011

Η υλική παρουσία του πλήθους μπορεί να αλλάξει τον κόσμο


Συνέντευξη του Κώστα Δουζίνα στην Ιωάννα Δρόσου

Ποιες είναι οι πρώτες σας σκέψεις από τις συγκεντρώσεις στις πλατείες;
Το πρώτο που μου έχει κάνει εντύπωση είναι μια προφανής αδυναμία των οργανωμένων δυνάμεων της αριστεράς να μπορέσουν να καταλάβουν και να αναλύσουν αυτά τα γεγονότα. Το δεύτερο, που επίσης οφείλεται στην έλλειψη ανάλυσης και κατανόησης του τι συμβαίνει στην Ελλάδα, είναι η έκκληση του Μετώπου “να κάνουμε το Σύνταγμα πλατεία Ταχρίρ”. Η λογική του ηγεμονικού μπλοκ είναι εξαιρετικά δόκιμη. Όπως φαίνεται στην Τυνησία, την Αίγυπτο, τη Λιβύη, την Ισπανία και τώρα στην Ελλάδα είναι πρώτον μία λογική ηγεμονικού μπλοκ χωρίς ηγέτη και δεύτερον μία βαθύτατη εκ των πραγμάτων κριτική της λογικής αντιπροσώπευσης. Της λογικής, δηλαδή, που μας έλεγε, και στο επίπεδο των δημοκρατικών θεσμών αλλά και στο επίπεδο της αριστεράς, ότι υπάρχει αντιπροσώπευση και αντικατάσταση του λαού από το κόμμα, του κόμματος από την ηγετική ομάδα και της ηγετικής ομάδας από τον ηγέτη. Δηλαδή μία σειρά αντικαταστάσεων και μεταθέσεων που καταλήγουν τελικά στην αρχή του ενός. Αυτό που γίνεται αυτή τη στιγμή είναι μία έμπρακτη κριτική αυτής της λογικής της αντικατάστασης. Και αυτό, νομίζω, είναι το πιο χαρακτηριστικό αυτού του πράγματος.

Ποια είναι τα κύρια χαρακτηριστικά των “πλατειών”;
Το κύριο χαρακτηριστικό που εμφανίζεται σε αυτές της εκδηλώσεις είναι το πλήθος, ούτε ο λαός ούτε το έθνος. Η έννοια του λαού φτιάχνεται είτε μέσα από το δίκαιο με την έννοια της λαϊκής κυριαρχίας που εμφανίζεται στα πρώιμα νεωτερικά συντάγματα είτε μέσα από την ιδεολογία με την έννοια της λαϊκής εξουσίας. Η έννοια του έθνους φτιάχνεται μέσα από μία πολιτισμική παράδοση και ιστορία. Το πλήθος είναι μία υλική οντότητα που είτε απαιτεί κάτι είτε αρχίζει να λειτουργεί και να μετατρέπεται σε θεωρητικό υποκείμενο. Είναι ένα σύνολο, δηλαδή, ανθρώπων που βρίσκονται κάποια στιγμή χωρίς καμία αντιπροσώπευση ή κάποια μονήρη κομματική αποκλειστική ιδεολογία να τους εκφράζει. Η διαφορά του πλήθους από το λαό και το έθνος είναι ότι δεν μπορεί εύκολα να ενοποιηθεί. Ενοποιείται μόνο στη δράση του. Όταν, δηλαδή, μία σειρά ανθρώπων μοναδικών στη διαφορετικότητά τους βρίσκονται μαζί αποκτούν μία δυναμική μιας πολιτικής επιθυμίας που δημιουργείται εκείνη τη στιγμή που βρίσκονται. Ό,τι είχε συμβεί πριν και ό,τι συμβεί μετά κατά κάποιο τρόπο μπαίνει σε παρένθεση. Είναι ένα υποκείμενο που φτιάχνεται και διαλύεται μέσα σε μια προσωρινότητα της συνεύρεσης των διαφορετικών ανθρώπων, που η ατομική επιθυμία γίνεται επιθυμία του πλήθους και αυτή μπορεί να κάνει πολλά πράγματα. Μπορεί καταρχάς να κάνει επανάσταση. Όπως ξέρουμε, όλες οι μεγάλες επαναστάσεις είχαν το πλήθος. Βέβαια, ταυτόχρονα μερικές από αυτές είχαν τα κόμματα, τις πρωτοπορίες. Αλλά είναι η υλική παρουσία του πλήθους -που δεν έχει κοινές καταβολές και πιθανόν ούτε κοινούς στόχους- που μπορεί να αλλάξει τον κόσμο. Αυτό είναι ένα “μαγικό” από τη στιγμή που διαφορετικοί άνθρωποι βρίσκονται μαζί και αρχίζουν να έχουν κάτι κοινό.

Ποιες είναι οι βασικές στρατηγικές της περιόδου;
Μέχρι στιγμής οι βασικές πολιτικές αναλύσεις και στρατηγικές στην Ελλάδα γύρω από την αντιμετώπιση του μνημονίου, της κρίσης και της καταστροφής του κοινωνικού ιστού -που πρόκειται να επιταχύνει σημαντικά και να αλλάξει πια και εμφανώς την ισορροπία ανάμεσα στις ελίτ και το λαϊκό πόλο- ήταν δύο. Η πρώτη ήταν αυτή που προσπάθησε και ο Παπανδρέου στη συνάντηση των πολιτικών αρχηγών. Μία συμμαχία συναίνεσης που θα έρχεται από τα πάνω στη λογική της αντιπροσώπευσης και ελπίζει ότι ο κόσμος που ακολουθεί (είτε είναι μέλος είτε συμπαθών) θα συνταχθεί. Η δεύτερη μεγάλη, υποτίθεται και εναλλακτική, λογική είναι η λογική του “Μετώπου”, του ηγεμονικού μπλοκ. Αυτή η λογική αναγνωρίζει ότι για να μπορέσεις να έχεις μία κάποια επιτυχία σε μία τεράστια πολιτική σύγκρουση που θα καθορίσει το μέλλον μίας χώρας για δεκαετίες, πρέπει να αναγνωρίσεις ότι δεν μπορείς να αποφύγεις τις συγκρούσεις. Επομένως, για να δημιουργήσεις το λαϊκό πόλο, επιλέγεις μία κεντρική αντίφαση, μία κεντρική ρωγμή στον κοινωνικό χώρο, η οποία θεωρείς ότι έχει τις μεγαλύτερες επιπτώσεις για όλη την κοινωνία και προσπαθείς να την προωθήσεις σαν τον κεντρικό πόλο αντίφασης και σύγκρουσης και επομένως να δημιουργήσεις μία συμμαχία γύρω από αυτή, έτσι ώστε ο κόσμος να τον αποδεχτεί σαν προσωρινά πιο σημαντική από τα απολύτως περιφερειακά συμφέροντα και έτσι να οργανωθεί προς τη λογική μιας κεντρικής σύγκρουσης. Η λογική του “Μετώπου” το έβαζε αυτό. Το πρόβλημα είναι ότι δεν μπόρεσε να βρει αυτή την κεντρική αντίφαση γύρω από την οποία θα οργανωνόταν μία μη παραταξιακή συμμαχία κεντρικής σύγκρουσης.

Ποια είναι τα στοιχεία αυτής της κεντρικής αντίφασης;
Τρία μόνο θα μπορούσαν να είχαν παίξει αυτό το ρόλο. Το ένα είναι η οικονομική εξαθλίωση και η διάλυση του κοινωνικού ιστού. Η επίθεση, δηλαδή, στο μνημόνιο επειδή ακριβώς προβλέπει συγκεκριμένα μέτρα με συγκεκριμένα αποτελέσματα. Το πρόβλημα με αυτό είναι ότι κολλάει πάντα στα οικονομικά συμφέροντα των επιμέρους τάξεων, συμφερόντων, επαγγελμάτων... Έπρεπε, λοιπόν, να συνδυαστεί. Το λάθος ήταν ότι δεν συνδυάστηκε με την έννοια της κυριαρχίας. Όπως λέει ο Καρλ Σμιθ “κυρίαρχος είναι αυτός που μπορεί να αναστείλει την εφαρμογή του νόμου και να εισάγει την κατάσταση ανάγκης”. Έχουμε αυτή ακριβώς την κατάσταση στην Ελλάδα. Την αναστολή της κανονιστικότητας και νομιμότητας του ελληνικού κοινωνικού κράτους και την εισαγωγή κατάστασης έκτακτης ανάγκης από την ΕΕ και το ΔΝΤ. Εμφανίστηκε, λοιπόν, η Ελλάδα σε μία πολύ ενδιαφέρουσα και παράδοξη κατάσταση. Ότι είμαστε μία νεοαποικιακή ή μεταποικιοκρατική κατάσταση χωρίς να έχουμε περάσει αποικιοκρατία. Τώρα, μία τρίτη λογική αρχίζει να εμφανίζεται στις πλατείες της Ελλάδας που απομακρύνεται από τις δύο προηγούμενες (κομματικές συμμαχίες και ηγεμονικό μπλοκ) και πηγαίνει στις πλατείες χωρίς αντιπροσώπευση.

Πώς αντιμετωπίζει η αριστερά αυτό το φαινόμενο;
Μερικές θεωρητικές αναλύσεις της αριστεράς έχουν μείνει ελαφρώς πίσω. Στο χώρο της κοινωνικής και οικονομικής πολιτικής υπήρχε ένας νέος τρόπος οργάνωσης, αυτό που θα ονομάζαμε βιοπολιτική. Μία εξαιρετικά σημαντική, δηλαδή, παρέμβαση της εξουσίας που προσπαθεί πια να ελέγχει συμπεριφορές. Δεν ενδιαφέρεται τόσο για τον έλεγχο ιδεών και ιδεολογιών. Στο μέτρο που εγώ εντάσσομαι από πλευράς συμπεριφορών (στον τρόπο με τον οποίο εργάζομαι, καταναλώνω, νιώθω υπόχρεος για την οικογένειά μου κ.λπ.). Οι ιδεολογικές και προσωπικές επιλογές εμφανίζονται πολύ πιο ολοκληρωμένες από την περίοδο του κλασικού καπιταλισμού, ο οποίος στηριζόταν στην Ελλάδα στην εξαγωγή υπεραξίας. Αυτό, από τη μία πλευρά οδηγεί στην υποβάθμιση της διαμεσολάβησης, την οποία οι πολιτικοί και τα κόμματα εξασκούσαν ανάμεσα στην κοινωνία, την οικονομία και την κρατική εξουσία και οδηγεί στην κρίση της αντιπροσώπευσης που λέγαμε προηγούμενα. Αυτή η δύναμη, όμως, του συστήματος είναι και η αχίλλειος φτέρνα του. Διότι αυτός που αρχίζει να ασχολείται με το σώμα του, τις υποχρεώσεις του, δεν ενδιαφέρεται για τα κοινά, έχει απόλυτη και άνιση σχέση με την οικονομία, πολύ πιο εύκολα και χωρίς διαμεσολαβήσεις μπορεί να έρθει σε αντίσταση. Να φύγει, δηλαδή, έστω και προσωρινά από το σύστημα αυτό. Διότι ενώ ο κλασικός καπιταλισμός δημιουργεί εμπορεύματα προς κυκλοφορία και κατανάλωση, σήμερα το βιοπολιτικό σύστημα, παράλληλα με τη δημιουργία εμπορευμάτων και την οικονομική αναπαραγωγή, παράγει υποκείμενα τα οποία αποδέχονται αυτόν τον ολοκληρωμένο τρόπο οικονομικής, κοινωνικής και ιδεολογικής λειτουργίας, τα οποία υπακούν απόλυτα τις επιλογές του συστήματος.

Η ελπίδα;
Ο βασικός στόχος του συστήματος είναι η δημιουργία υποκειμένων υπάκουων και έτσι όταν αυτά τα υποκείμενα βγαίνουν στο Σύνταγμα, αυτό που κάνουν καταρχάς είναι ότι αφαιρούν τη νομιμοποίηση και περιορίζουν τη διακυβέρνηση των σωμάτων. Αυτό δημιουργεί αυτή τη στιγμή και τη μεγαλύτερη ελπίδα. Από τη μία πλευρά η δυνατότητα του πλήθους να γίνει πολιτικό υποκείμενο επιθυμίας που θα φέρει το πολιτικό σύστημα σε μία αδυναμία και από την άλλη το κάθε μέρος του πλήθους που προσωρινά αποσύρεται από το σύστημα νομιμοποίησης που δουλεύει σήμερα ο βιοπολιτικός νεοφιλελευθερισμός.

Και οι αιτιάσεις;
Το να λες “όχι”, “φτάνει πια”, “δεν δέχομαι τίποτε άλλο”, “δεν αποδέχομαι την υποχρέωση να σε υπακούω”... όχι μόνο είναι πολιτικό αλλά είναι η βάση της κλασικής αριστερής πολιτικής. Η άρνηση είναι πάντα το πρώτο βήμα στη λογική της ανώτερης σύνθεσης. Σήμερα μπορεί να είναι όχι μόνο απαραίτητη αλλά πιθανά και το τελικό βήμα. Η ολοκλήρωση που λέγαμε πριν στηρίζεται στην αποχώρηση. Η άρνηση, λοιπόν, έχει από μόνη της πολύ μεγαλύτερη πολιτική, ριζοσπαστική και επαναστατική σημασία σήμερα από ό,τι είχε παλιά.

Πηγή: Εποχή

Δευτέρα 16 Μαΐου 2011

Πολιτισμός και βαρβαρότητα: Επικοινωνία και Σύγχρονη Κοινωνία - Αφιέρωμα στον Edgar Morin


Πέμπτη 26 Μαΐου,
Μουσείο της Ακρόπολης

Παρασκευή 27 και Σάββατο 28 Μαΐου,
Γαλλικό Iνστιτούτο Αθηνών


Παρουσία του μεγάλου Γάλλου κοινωνιολόγου, Edgar Morin, το συνέδριο αυτό αφιερώνεται στο έργο του Ε. Morin και σε όλα τα πεδία της σύγχρονης καθημερινής ζωής όπου «Ο πολιτισμός παράγει βαρβαρότητα».
Οργάνωση: Τμήμα Κοινωνιολογίας του Παντείου Πανεπιστημίου, Διεθνής Ένωση Γαλλόφωνων Κοινωνιολόγων (AISLF), Διεθνής Κοινωνιολογική Ένωση (ISA, Ερευνητική επιτροπή: « Κοινωνιολογία της Επικοινωνίας, της Γνώσης και του Πολιτισμού»), Εθνικό Κέντρο Κοινωνικών Ερευνών (ΕΚΚΕ). Mε την υποστήριξη του Γαλλικού Ινστιτούτου Αθηνών.

Λεπτομερές πρόγραμμα

Παρασκευή 13 Μαΐου 2011

«Μερικές φορές η βία δεν αφήνει σημάδια»


Του Στέλιου Φωτενόπουλου

Έχει αλλάξει ο τρόπος που σκεφτόμαστε, έχει αλλάξει η ιδιοσυγκρασία μας. Έχει αλλάξει ο φόβος μας, έχει γίνει συνήθεια, έχουν γίνει καθημερινότητα η βαρβαρότητα και η ανασφάλεια. Η θεσμοθέτηση της αδικίας σε βαθμό που να ενσωματώνει τις λαϊκές αντιδράσεις δεν φαίνεται να πιάνει τόπο. Ακόμα όμως και αν έπιανε, για πόσο θα ήταν; Για πόσο ο άνθρωπος μπορεί να ζήσει με μισό μισθό; Χωρίς παιδεία, χωρίς δικαιώματα, χωρίς το αίσθημα και την ικανοποίηση που απορρέει από το γεγονός ότι μπορεί να επηρεάζει την κεντρική εξουσία και με αυτό τον τρόπο να νοηματοδοτεί την δημοκρατία; Μεγάλο και βαθύ πολιτικό συναίσθημα το να νιώθεις ότι η γνώμη σου μετράει και έχει αντίκρισμα στη ζωή σου. Έχει αλλάξει με ένα τρομακτικά ξεκάθαρο τρόπο το όριο ανοχής που θέτουμε στους μεγάλους και μικρούς κυβερνόντες μας. Στην πολιτική ηγεσία, στον αφεντικό στη δουλεία, στον αστυνομικό, στους εθνικούς μας δημοσιογράφους-ιστοριογράφους. Αισθάνομαι την ανάγκη να μοιραστώ 2 όψεις-γεγονότα ενός νομίσματος. Ενός νομίσματος που έχει πέσει εδώ και καιρό στον βυθό της κοινωνικής και πολιτικής μας σήψης.

Καθώς κατέβαινα στην απεργία για να συμμετάσχω στην πορεία, μέσα στο μετρό διέκρινα μέσα στον κόσμο μία κοπέλα γύρω στα 27-30, εξαιρετικά καλοντυμένη, ταγέρ και φουλάρι περασμένο στον λαιμό και με γυαλιστερή τσάντα περασμένη στον ώμο. Φοβισμένο βλέμμα και ένα μικρό βιβλιαράκι στο χέρι της, σαν εγχειρίδιο μου τράβηξαν την προσοχή. Σε μία ξαφνική κίνηση του χεριού της φάνηκε το εξώφυλλο: «ΣΥΝΤΑΓΜΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ». Αναρωτήθηκα τι ήθελε μέρα απεργίας να διαβάζει το Σύνταγμα της Ελλάδας την στιγμή που φαινόταν τουλάχιστον με μία πρώτη ανάγνωση ότι δεν επρόκειτο να τιμήσει την απεργιακή πορεία. Σκέφτηκα ότι ίσως διαβάζει κάτι σχετικό με την ημέρα, με την γενική απεργία. Δεν έκανα λάθος. Η σελίδα ήταν γυρισμένη στην σελίδα με τις διατάξεις που ορίζουν το πότε είναι παράνομη και πότε νόμιμη μία απεργία. Έψαχνε λόγους, έψαχνε επιχειρήματα για να πει πιθανότατα στο αφεντικό της, να ψελλίσει ότι και εκείνη έχει δικαίωμα στην απεργία. Ότι μπορεί να υπέγραψε την ατομική σύμβαση που την απείλησαν ότι αν δεν το κάνει θα βρεθεί να μετράει ουρές στον ΟΑΕΔ, άλλα τώρα θέλει να ακουστεί έστω και έτσι. Με μία απεργία που για μερικούς δεν έχει σημασία και είναι ακίνδυνη γιατί διαρκεί μόνο μία μέρα, για εκείνη όμως ίσως είναι η σημαντικότερη και εντονότερη επιθυμία της να διαδηλώσει το δίκιο της. Το αποκλειστικά δικό της δίκιο. Είναι το ΠΑΣΟΚ που ιδρύθηκε για να υπηρετεί τον λαό πριν 35 χρόνια, ενώ τώρα το προσκυνάει ταπεινωμένη όλη η νεολαία και οι εργαζόμενες τάξεις.

Λίγες ώρες μετά, στο μετρό Πανεπιστήμιο μία παρέα εργαζομένων και φοιτητών έτρεχε να προφυλαχθεί από την βαρβαρότητα και την ωμή βία των ΜΑΤ, και πιασμένοι χέρι-χέρι κατέβαιναν τα σκαλιά του σταθμού. Ήθελαν να γλιτώσουν από το παράλογο. Ο υπάλληλος (ίσως και υπεύθυνος του σταθμού) ενώ κοιτούσε την παρέα διαδηλωτών να τρέχει έντρομη προς την είσοδο του μετρό, κατέβαζε το μεταλλικό ρολό ώστε να τους εμποδίσει να εισέλθουν. Οι διαδηλωτές  φώναζαν να μην κλείσει ο υπάλληλος την είσοδο γιατί τους κυνηγάνε. Ήμουν εκεί. Δεν πρόλαβαν τελικά. Και όταν έφτασαν λαχανιασμένοι και πιάστηκαν από το μεταλλικό ρολό και ρώτησαν «γιατί;» πήραν την εξής αποστομωτική απάντηση: «Έτσι γαμάει το ΠΑΣΟΚ». Έτσι είπε ο υπάλληλος, ήμουν μπροστά. Είπε αυτές τις τέσσερις λέξεις και μετά αφού κοίταξε έντονα τα παιδιά, γύρισε την πλάτη και έφυγε προς τα ενδότερα του σταθμού.

Δύο σκηνές ακραίες. Δύο στιγμές βίας. Γιατί μερικές φορές η βία ασκείται χωρίς ξύλο και αίματα, ωστόσο όμως κι αυτή η μορφή βίας προκαλεί πόνο και αφήνει σημάδια. Η κρατική βία έχει το «ταλέντο» και συνάμα την δύναμη να ασκεί μια μορφή καταστολής που υποτάσσει το μυαλό και το σώμα. Αυτό το είδος βίας μπορεί και αλλάζει ανθρώπους, στοιχειώνει υποσυνείδητα, φοβίζει την καθημερινότητά μας. Αυτή είναι η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, αυτή ήταν και αυτή θα συνεχίσει να είναι. Και η βία που παράγει δεν θεραπεύεται μόνο σε νοσοκομεία. Η βία αυτή θέλει ως απάντηση ένα δημοκρατικό σόκ, θεσμικό και μη. Θέλει μάχη για την εμβάθυνση της Αξιοπρέπειας, της Δικαιοσύνης και της Δημοκρατίας. Θέλει ανθρώπους υπερήφανους. Και αυτή την υπερηφάνεια, δεν θα την βρει δυστυχώς κανείς σε βιβλία που γράφουν από έξω «ΣΥΝΤΑΓΜΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ». Θα την βρει στην συλλογικότητα του δρόμου.  Εκεί που γεννιέται αιώνες τώρα.

Πηγή: Red Notebook

Πέμπτη 12 Μαΐου 2011

Δεν μας τρομοκρατούν, μας εξοργίζουν!


Χθες πραγματοποιήθηκε στο κέντρο της Αθήνας η πιο μαζική πανεργατική πορεία των τελευταίων μηνών με τη συμμετοχή χιλιάδων διαδηλωτών -μεταξύ άλλων- και φοιτητών. Είναι σαφές ότι οι πρόσφατες αντι-εργατικές μεταρρυθμίσεις από την κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ ωθούν την κοινωνία σε αντιστάσεις. Ωστόσο η κυβέρνηση επιλέγει να διαχειριστεί τις κοινωνικές αντιδράσεις με μόνο όπλο της τον κατασταλτικό μηχανισμό. Συγκεκριμένα η αστυνομία, ως εντολοδόχος της κυβερνητικής πολιτικής, επέλεξε να αντιμετωπίσει το σώμα της πορείας που διαδήλωνε ειρηνικά της με ωμή καταστολή. Υπό την πολιτική καθοδήγηση της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ δε δίστασε να τραυματίσει δεκάδες διαδηλωτών σε μία προσπάθεια να τους κατατρομοκρατήσει. Αποτέλεσμα είναι ο σοβαρός τραυματισμός στο κεφάλι 30χρονου διαδηλωτή μετά από δολοφονική επίθεση που δέχτηκε από τα όργανα καταστολής. Το γεγονός ότι ο ίδιος νοσηλεύεται σε κωματώδη κατάσταση και με την πορεία της υγείας του να θεωρείται ακόμα αβέβαιη αποδεικνύει το μένος της επίθεσης. Η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ σε μία πρωτοφανή εκδήλωση αυταρχισμού επιβεβαίωσε ότι δε διστάζει να κινητοποιεί τις δυνάμεις καταστολής για να ισοπεδώσει κάθε κοινωνική αντίσταση που στέκεται εμπόδιο στην πολιτική της.

Προφανώς δεν πρόκειται για τυχαίο ούτε για μεμονωμένο γεγονός. Η εκδήλωση της πιο επιθετικής όψης της κυρίαρχης πολιτικής συνδέεται με την ανάγκη της κυβέρνησης για υπεράσπιση και διεύρυνση των συμφερόντων της εργοδοσίας σε βάρος κεκτημένων δεκαετιών από τους αγώνες των εργαζομένων και της νεολαίας. Η πολιτική του Μνημονίου όπως εφαρμόζεται από το ΠΑΣΟΚ εδώ και ένα χρόνο ανατρέπει τις κοινωνικές ισορροπίες σε βάρος των εργαζομένων. Η συμπίεση των μισθών, η αποδιάρθρωση των συλλογικών συμβάσεων, η επέκταση των σχέσεων ελαστικής εργασίας αποτελούν μερικές μόνο όψεις μίας πολιτικής που αποσκοπεί στην αύξηση των κερδών του κεφαλαίου. Στην ουσία η κυβέρνηση θέτει υπό διαπραγμάτευση το σύνολο προηγούμενων κοινωνικών κατακτήσεων δεκαετιών με τελική προοπτική την ακύρωσή τους. Άλλωστε για το ΠΑΣΟΚ και τους συμμάχους του είναι σαφές ότι η διέξοδος από την κρίση έχει κοινωνικό πρόσημο και αυτό δε μπορεί παρά να βρίσκει τη μεγάλη πλειοψηφία της κοινωνίας απέναντί της. Αποτέλεσμα μίας τέτοιας πολιτικής είναι η ανάπτυξη και η ενδυνάμωση των αγώνων που αντιστέκονται στη χειροτέρευση της καθημερινότητας χιλιάδων. Γι’ αυτές ακριβώς τις αντιστάσεις το ΠΑΣΟΚ επιφυλάσσει τη βία και την καταστολή.

Οτιδήποτε λοιπόν στέκεται εμπόδιο στο δρόμο του ΠΑΣΟΚ σαρώνεται με την κρατική καταστολή και τρομοκρατία. Η κυβέρνηση έχει επιλέξει να χτίσει την κοινωνική συναίνεση με μόνο και τελευταίο εργαλείο της την ανοιχτή κρατική τρομοκρατία. Γνωρίζει καλά ότι μόνη οδός για την εδραίωση της πολιτικής της είναι η ανεξέλεγκτη αστυνομική βία. Τα ψέματα έχουν τελειώσει. Όποιος δεν ενδίδει στις προθέσεις της κυβέρνησης για ολοκλήρωση της ταξικής επίθεσης με την ισοπέδωση ολόκληρης της κοινωνίας καταστέλλεται. Η περιστολή των δικαιωμάτων μας, η ποινικοποίηση των κοινωνικών αγώνων η κατατρομοκράτηση  βρίσκονται στις ψηλότερες θέσεις  στην ατζέντα των κυρίαρχων.

Όλοι εμείς που αγωνιζόμαστε ενάντια σε μία πολιτική που διαλύει την κοινωνία για να την ξαναστήσει με τον κόσμο της εργασίας και τη νεολαία σε χειρότερη θέση δηλώνουμε ότι δεν φοβόμαστε τίποτα. Γνωρίζουμε ότι αν για το ΠΑΣΟΚ η καταστολή και ο αυταρχισμός είναι μονόδρομος, τότε και για εμάς μόνη διέξοδος είναι οι ανυποχώρητοι αγώνες. Συμβιβαστικές λύσεις δεν υπάρχουν. Σε όσους επιλέγουν ακόμη και να δολοφονούν για να σώσουν τα κέρδη τους εμείς απαντάμε με συλλογικές αντιστάσεις και αγώνες.

Όλοι και όλες στην πορεία ενάντια στην κρατική βία και την καταστολή σήμερα στις 18:00 στα Προπύλαια!


ΣΤΟ ΔΡΟΜΟ ΝΑ ΣΠΑΣΟΥΜΕ ΤΟΝ ΤΡΟΜΟ


Η κυβέρνηση του ΔΝΤ και του Μνημονίου, για να επιβάλει την αντιλαϊκή πολιτική της, καταφεύγει στην αστυνομική βαρβαρότητα και προωθεί τη φασιστική βία.
ΚΑΤΩ Η ΔΟΛΟΦΟΝΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ ΤΟΥ ΠΑΣΟΚ
Στην πανεργατική διαδήλωση της 11ης Μαΐου ορδές αστυνομικών επιτέθηκαν απρόκλητα τραυματίζοντας δεκάδες διαδηλωτές και οδηγώντας στα πρόθυρα του θανάτου τον Γ.Κ.
ΕΞΩ Η ΑΣΤΥΝΟΜΙΑ ΑΠΟ ΤΙΣ ΔΙΑΔΗΛΩΣΕΙΣ
ΝΑ ΑΠΑΓΟΡΕΥΤΟΥΝ ΤΑ ΧΗΜΙΚΑ
ΝΑ ΔΙΑΛΥΘΟΥΝ ΤΑ ΜΑΤ ΚΑΙ ΤΑ ΕΙΔΙΚΑ ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΑ ΣΩΜΑΤΑ
ΝΑ ΤΙΜΩΡΗΘΟΥΝ ΟΙ ΔΟΛΟΦΟΝΟΙ ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΟΙ
Οι εργαζόμενοι, οι άνεργοι και η νεολαία αντιστεκόμαστε στην κυβερνητική επίθεση με τους μαζικούς συντονισμένους αγώνες μας .
Η ΤΡΟΜΟΚΡΑΤΙΑ ΔΕΝ ΜΑΣ ΣΤΑΜΑΤΑ
Διαδήλωση Πέμπτη 12 Μαΐου 6 μ.μ, Προπύλαια
ΑΚΟΑ, Αντιεξουσιαστική Κίνηση, ΑΝΤΑΡΣΥΑ, ΑΡΑΝ, Δίκτυο για τα Πολιτικά και Κοινωνικά, Δικαιώματα, ΚΚΕ-ΜΛ, ΚΟΚΚΙΝΟ, ΝΑΡ - Νεολαία Κομμουνιστική Απελευθέρωση, Νεολαία Συνασπισμού, Ξεκίνημα, ΟΚΔΕ, ΟΚΔΕ - Σπάρτακος, ΣΕΚ, Συνασπισμός

Τρίτη 10 Μαΐου 2011

Ψήφισμα Συγκλήτου Παντείου Πανεπιστημίου



Τρίτη, 10 Μαϊου 2011

Ψήφισμα

Η Σύγκλητος του Παντείου Πανεπιστημίου διαμαρτύρεται έντονα για την περικοπή της
κρατικής επιχορήγησης προς το Πανεπιστήμιο για δεύτερη συνεχή χρονιά (Αριθ. Φ. 1Α/44394 1Β,
ΦΕΚ 662/20 Απριλίου 2011).

Η στάση αυτή του Υπουργείου Παιδείας είναι ιδιαιτέρως προσβλητική για το Πάντειο
Πανεπιστήμιο. Δεν συμβάλλει στη λειτουργία του και απαξιώνει το δημόσιο Πανεπιστήμιο.

Η Σύγκλητος του Παντείου Πανεπιστημίου θεωρεί ότι η βάση για τη χρηματοδότησή του
είναι η τετραετής Προγραμματική Συμφωνία με το Υπουργείο Παιδείας.

Αποφασίζει ομόφωνα :

1.
Να μη λειτουργήσει το Πάντειο Πανεπιστήμιο την Τετάρτη 11-05-2011
2.
Να δημοσιοποιήσει την διαμαρτυρία του
3.
Να εξετάσει το Πανεπιστήμιο το ενδεχόμενο της περαιτέρω κλιμάκωσης της διαμαρτυρίας
του.

Σάββατο 7 Μαΐου 2011

Τα σεμινάρια του Φιλοσοφικού Καφενείου



Φιλοσοφικό καφενείο

Καφενείο «Αθηναϊκό»
Ακαδημίας 50 Αθήνα (Είσοδος από Σόλωνος)
7.30 μ.μ.

ΑΤΟΜΟ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΑ

(2ος Κύκλος)



3 Μαΐου 2011     Ο Εγωκεντρισμός στον Σύγχρονο Κόσμο

Βασίλης Καραποστόλης
Καθηγητής Πολιτισμού και Επικοινωνίας στο Πανεπιστήμιο Αθήνας

17 Μαΐου 2011     Άτομο και Κοινωνία: Θεωρητική θεμελίωση και Πολιτικές Επιπτώσεις

Αριστείδης Μπαλτάς
Καθηγητής Φιλοσοφίας Επιστημών στο Πολυτεχνείο Αθήνας

31 Μαΐου 2011     Η Συγκρότηση του Υποκειμένου στη Νεωτερικότητα

Θάνος Λίποβατς
Καθηγητής Πολιτικής Ψυχολογίας στο Πανεπιστήμιο Αθήνας

14 Ιουνίου 2011     Το Μετανεωτερικό Άτομο

Νίκος Δεμερτζής
Καθηγητής Επικοινωνίας και ΜΜΕ στο Πανεπιστήμιο Αθήνας

28 Ιουνίου 2011     Άτομο και Κοινωνία: Μια Κριτική Ανακεφαλαίωση

Διαμάντης Λεβεντάκος
Διευθυντής του Κέντρου Πολιτιστικών Μελετών
 
 
 
Πηγή: Red Notebook

Τετάρτη 4 Μαΐου 2011

«Έτσι ρίξαμε τον Μπεν Άλι!»



Η επανάσταση της Τυνησίας μέσα από τα μάτια των πρωταγωνιστών της.

Ομιλήτρια: Dhekra Haouachi, φοιτήτρια, συμμετέχουσα στην επανάσταση.

Σχολιάζει ο: Αλέξανδρος Κούτσης, καθηγητής τμήματος Πολιτικής Επιστήμης και Ιστορίας.

Τρίτη 10/5  18:00  Αμφιθέατρο Σάκη Καράγιωργα 2
Διοργάνωση: Αριστερή Ενότητα και Manifesto