Δευτέρα 31 Μαρτίου 2014

ΚΕΙΜΕΝΟ ΑΡΙΣΤΕΡΗΣ ΕΝΟΤΗΤΑΣ ΠΑΝΤΕΙΟΥ ΓΙΑ ΤΗ ΓΕΝΙΚΗ ΣΥΝΕΛΕΥΣΗ Φ.Σ ΤΡΙΤΗ 1/4



  Τα τελευταία χρόνια με τη συντέλεση νεοφιλελεύθερων πολιτικών και την εφαρμογή των μνημονίων επιχειρείται η διάλυση του δημόσιου τομέα και του κοινωνικού κράτους. Η σφοδρή αυτή επίθεση γίνεται αντιληπτή και στο χώρο του πανεπιστημίου που θέτει σε αμφισβήτηση το δημόσιο και δωρεάν χαρακτήρα του. Με αποκορύφωμα το νόμο Διαμαντοπούλου- Αρβανιτόπουλου, κομμάτι του οποίου είναι και το «σχέδιο Αθηνά», οδηγούμαστε σε μειωμένους προυπολογισμούς, σε κλείσιμο και συγχωνεύσεις τμημάτων, σε απολύσεις διοικητικών υπαλλήλων καθώς και στην περιστολή των δικαιωμάτων των φοιτητών/τριών. Η συνολική αυτή επίθεση, δεν άφησε ανεπηρέαστο και το Πάντειο Πανεπιστήμιο,η οποία αποτυπώθηκε μέσα από την περικοπή του ήδη μειωμένου προυπολογισμού σε 2,5 εκατομμύρια, το οποίο έδωσε τη δυνατότητα να τεθεί το ζήτημα της επιβολής διδάκτρων στα μεταπτυχιακά προγράμματα σπουδών κάτι το οποίο δείχνει τη δυσλειτουργία του πανεπιστημίου να παρέχει δωρεάν σπουδές στους φοιτητές/τριες. Η δυσλειτουργία αυτή δεν περιορίστηκε μόνο στο κομμάτι των σπουδών αλλά επεκτάθηκε και στο κομμάτι της φοιτητικής μέριμνας.

     Αναφορικά με τη στέγαση το πανεπιστήμιο δεν κατόρθωσε να καλύψει τις ανάγκες των φοιτητών/τριών για δωρεάν στέγαση. Από το σύνολο των αιτήσεων που είχαν υποβληθεί για στέγαση, όπου ανέρχονταν στις 142 τη φετινή χρονιά,το πανεπιστήμιο ανταποκρίθηκε μόνο στις 82, αφήνοντας τους υπόλοιπους/ες φοιτητές/τριες σε μια διαρκή αγωνία για το αν μπορούν να συνεχίσουν τις σπουδές τους. Οι υπόλοιπες 60 θέσεις έγινε δυνατό να καλυφθούν προς το τέλος της ακαδημαικής χρονιάς, χωρίς ωστόσο να γίνεται σαφές αν την επόμενη χρονιά θα μπορέσει να στεγαστεί το σύνολο των φοιτητών/τριων που θα έχει υποβάλλει αιτήσεις. Ωστόσο το ζήτημα της στέγασης δεν σταματά μόνο μέσω της ποσοτικής κάλυψης των κλινών αλλά επεκτείνεται στην ποιοτική διαβίωση εντός αυτών. Συγκεκριμένα οι κλίνες που παραχωρήθηκαν δεν καλύπτουν τις απαραίτητες προυποθέσεις μιας αξιοπρεπούς και ασφαλούς διαβίωσης. Βλέπουμε λοιπόν μια κατάσταση όπου τα κεκτημένα δικαιώματα, γίνονται πλέον παροχές, περιορισμένες και επιλεκτικές. Από την άλλη στο κομμάτι της σίτισης δαπανώνται μεγάλα ποσά σε εργολαβικές εταιρίες, τα οποία δεν ανταποκρίνονται ούτε στην ποιότητα και την ποσότητα του παρεχόμενου φαγητού αλλά ούτε και στον αριθμό των σιτιζόμενων ο οποίος μάλιστα είναι πολύ μικρός σε συνάρτηση με τους φοιτητές/τριες του Παντείου, καθώς και το οικονομικό όριο για δικαίωμα στη σίτιση ανά χρόνο μειώνεται δραματικά στερώντας το δικαίωμα σε όλους/ες για δωρεάν σίτιση.

     Η επίθεση της κυβέρνησης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση συνεχίζεται με την εισαγωγή των πρότυπων εσωτερικών κανονισμών στα Πανεπιστήμια. Με τους εσωτερικούς κανονισμούς εντείνεται η προσπάθεια εμπορευματοποίησης των σπουδών και ιδιωτικοποίησης της δημόσιας δωρεάν εκπαίδευσης. Τα προγράμματα σπουδών αντικαθίστανται από διετείς κύκλους σπουδών- με υπαρκτή την πιθανότητα επιβολής διδάκτρων, συγγράμματα θεωρούνται πλέον ακόμα και βιβλία ή σημειώσεις σε ηλεκτρονική μορφή, «εκπαιδευτικά δάνεια» κάνουν την εμφάνιση τους με σκοπό την αυτοχρηματοδότηση των σπουδών. Επιπλέον δίνεται η δυνατότητα σε οποιονδήποτε ιδιώτη να χρηματοδοτεί ένα πανεπιστημιακό ίδρυμα, και με βάση αυτή τη δωρεά να ιδρύεται επώνυμη έδρα η οποία μπορεί να διαμορφώσει το πρόγραμμα σπουδών. Εν ολίγοις οι εσωτερικοί κανονισμοί επιτρέπουν στο ιδιωτικό κεφάλαιο να εισέλθει στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, αμφισβητώντας τον δημόσιο και δωρεάν χαρακτήρα της.

    Στο πλαίσιο της υποβάθμισης του δημόσιου πανεπιστημίου,συντελέστηκαν τη φετινή χρονιά εξωτερικές αξιολογήσεις σε διάφορα πανεπιστήμια. Ένα από αυτά ήταν και το Πάντειο.Σύμφωνα με το υπουργείο οι αξιολογήσεις θα αποτελούν το πρώτο βήμα για τον εξορθολογισμό των ελληνικών Α.Ε.Ι. Ο πραγματικός όμως λόγος των αξιολογήσεων είναι η συλλογή από το υπουργείο παιδείας των απαραίτητων στοιχείων ώστε να ξεκινήσει η σταδιακή υποβάθμιση των πανεπιστημίων με την συρρίκνωση του διοικητικού προσωπικού και την περαιτέρω υποχρηματοδότηση τους. Η υποχρηματοδότηση αυτή θα οδηγήσει πολλά τμήματα και σχολές σε μια κατάσταση υπολειτουργίας από τη μια ή από την άλλη θα επιφέρει το κλείσιμο τμημάτων όπου δεν θα έχουν την οικονομική δυνατότητα να λειτουργούν. Ιδιαίτερα σε ένα πανεπιστήμιο κοινωνικών και πολιτικών επιστημών όπως το Πάντειο, που το αντικείμενο τους δεν συντάσσεται με την αγορά εργασίας,η υποχρηματοδότηση θα είναι υπέρ του δέοντος στοχευμένη με απώτερο σκοπό την περαιτέρω υποβάθμιση των σπουδών και της κοινωνικής έρευνας.

    Μέσα σε αυτό στο συνολικό σχέδιο ''εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης'' που προωθείται δρομολογούνται και οι διαγραφές των ''αιώνιων'' φοιτητών/τριων. Συγκεκριμένα όσοι/ες φοιτητές/τριες έχουν εισαχθεί σε κάποια σχολή πριν το 2006 και δεν καταφέρουν να αποφοιτήσουν μέχρι τον Ιούνιο θα διαγραφούν. Με πρόσχημα την εξυγίανση του πανεπιστημίου και ότι οι ''αιώνιοι΄΄ κοστίζουν στο δημόσιο, προωθούν ένα άδικο και βαθιά ταξικό μέτρο που στόχο έχει να διαλύσει ακόμα περισσότερο την δημόσια και δωρεάν παιδεία. Το μόνο που έχει ως αποτέλεσμα αυτό το μέτρο είναι ο αποκλεισμός των αδύναμων οικονομικά φοιτητών/τριών.Όσοι/ες έχουν την οικονομική δυνατότητα να συνδυάσουν τις σπουδές με την φοιτητική ζωή και την κάλυψη των αναγκών τους μπορούν να αποφοιτήσουν. Ενώ τα θύματα της οικονομικής κρίσης που δεν τα βγάζουν πέρα και θα διαγράφονται. Οι ''αιώνιοι'' λοιπόν δεν χάνουν μόνο την φοιτητική τους ταυτότητα και τα φοιτητικά τους δικαιώματα αλλά χάνουν το δικαίωμα στην εκπαίδευση και την αξιοπρέπειά τους.

    Στο σκηνικό της επίθεσης που συντελείται παρατηρείται μια συνολική απαξίωση της πολιτικής εκπροσώπησης εντός του πανεπιστημίου. Οι φοιτητές/τριες δεν αντιλαμβάνονται το πανεπιστήμιο ως κοινωνικό τους χώρο με αποτέλεσμα την απόρριψη της ενασχόλησης με τις συλλογικές διαδικασίες του συλλόγου. Αντιλαμβανόμενοι/ες την ανάγκη και τη σημασία για τη συμμετοχή σε συλλογικές διαδικασίες,ένα πρώτο βήμα είναι η αναζωογόνηση των διαδικασιών των γενικών συνελεύσεων. Μέσω δηλαδή του εκδημοκρατισμού των γενικών συνελεύσεων να δοθεί ώθηση σε όλους/ες τους φοιτητές/τριες από τη μια να κατέχουν ίσο δικαίωμα στη λήψη των αποφάσεων και από την άλλη τη δυνατότητα να συζητούν για το σύνολο των ζητημάτων που απασχολούν την ακαδημαική κοινότητα.






Δεν υπάρχουν σχόλια: