Παρασκευή 21 Νοεμβρίου 2008

ΔΩΡΕΑΝ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ; ΟΧΙ, ΗΡΘΑΝ ΟΙ ΛΙΣΤΕΣ ΣΥΓΓΡΑΜΜΑΤΩΝ!

Και ενώ λέγαμε ότι μετά τα την εξίσωση των επαγγελματικών δικαιωμάτων των ΚΕΣ/ Κολεγίων η κυβέρνηση θα ήταν λίγο δύσκολο να υποβαθμίσει ακόμα περισσότερο την δημόσια δωρεάν πανεπιστημιακή εκπαίδευση, ήρθαν οι λίστες συγγραμμάτων για να μας διαψεύσουν. Με βάση το προεδρικό διάταγμα 2226/07 (βασισμένο στο νόμο Γιαννάκου) υπάρχει δυστυχώς η μεγάλη πιθανότητα να αρχίσουμε να πληρώνουμε κάποια από τα συγγράμματα μας. Επειδή όμως έχει αναπτυχθεί σχετική παραφιλολογία για το συγκεκριμένο θέμα, ας ξεκαθαρίσουμε μερικά πράγματα.

Μύθοι και Αλήθειες για τις Λίστες Συγγραμμάτων:


1. Το πολλαπλό σύγγραμμα είναι πιο επιστημονικά ορθό από τη λογική του ενός και μοναδικού συγγράμματος ως πηγής πληροφοριών.

Συμφωνούμε. Απλά να ξεκαθαρίσουμε ότι σύμφωνα με το προεδρικό διάταγμα (Π.Δ.) που αφορά το καθεστώς διανομής συγγραμμάτων, η έννοια του πολλαπλού συγγράμματος δεν υφίσταται, καθώς ορίζεται απ’ αυτό ότι κάθε φοιτητής-τρια δικαιούται να λαμβάνει δωρεάν ένα και μοναδικό σύγγραμμα για κάθε μάθημα. Τα υπόλοιπα συγγράμματα της λίστας, από τα οποία είναι πλέον θεσμοθετημένα δυνατόν να προέρχεται μέρος της εξεταστέας ύλης, θα πρέπει να τα προμηθεύεται από την βιβλιοθήκη του Παντείου (η οποία είναι ήδη ανεπαρκής, ενώ μετά την παύση της χρηματοδότησής της φέτος από τα ΕΠΕΑΕΚ θα υπολειτουργεί) ή…να τα αγοράζει! Αξίζει ίσως να αναφέρουμε ότι στο εν λόγω προεδρικό διάταγμα, δεν υπάρχει ακόμη και αυτή η ελάχιστη πρόβλεψη που είχε περιληφθεί αρχικά στο νόμο-πλαίσιο, προκειμένου να αμβλυνθούν τότε οι εντυπώσεις, ότι δηλαδή το 1/10 του συνολικού αριθμού κάθε διανεμόμενου συγγράμματος σε κάθε ΑΕΙ παραχωρείται από το κράτος στη βιβλιοθήκη του οικείου ΑΕΙ για τον εμπλουτισμό της

2. Ως ένα ενιαίο σύγγραμμα μπορούν να θεωρηθούν περισσότερα του ενός συγγράμματα

Ναι, αν δεν επικαλύπτεται η ύλη τους, όπως προβλέπεται από το προεδρικό διάταγμα, πράγμα που είναι πρακτικά αδύνατο, αφού είναι απίθανο βιβλία που προτείνονται για να καλύψουν την ύλη ενός συγκεκριμένου αντικειμένου/ μαθήματος να μην περιέχουν έστω και κάποια κοινά στοιχεία. Στο ίδιο ακριβώς πνεύμα η κυβέρνηση πιέζει τα πανεπιστήμια να μην δίνονται σημειώσεις μαθημάτων (γιατί δεν προβλέπονται από τον νόμο-πλαίσιο) έχοντας ως στόχο να ιδιωτικοποιήσει ακόμα και τα τυπογραφία του κάθε πανεπιστημίου ώστε να πληρώνουν οι φοιτητές-τριες τις σημειώσεις των μαθημάτων.

3. Δεν περικόπτονται τα συγγράμματα.
Και όμως, σύμφωνα με το προεδρικό διάταγμα ο κάθε φοιτητής-τρια δικαιούται τόσα συγγράμματα όσα και ο αριθμός των μαθημάτων που πρέπει να περάσει για να πάρει πτυχίο. Αν δηλαδή κάποιος-α θέλει να πάρει περισσότερα μαθήματα επιλογής είτε γιατί δεν του/της άρεσε κάποιο που είχε επιλέξει παλιότερα, είτε επειδή θέλει να αυξήσει το βαθμό πτυχίου του θα αναγκαστεί να αγοράσει τα <<επιπλέον>> συγγράμματα. Ακόμα αν σε κάποιο χρωστούμενο μάθημα αλλαχτεί το εξεταζόμενο σύγγραμμα επίσης ο φοιτητής-τρια δεν δικαιούται να το πάρει δωρεάν.

Τι συμπέρασμα βγαίνει από όλα τα παραπάνω; Ότι η κυβέρνηση παρα την νίκη του φοιτητικού κινήματος και τις αντιδράσεις ολόκληρης της εκπαιδευτικής κοινότητας συνεχίζει ακάθεκτη την εκπαιδευτική αναδιάρθρωση. Στόχος της είναι να πληγεί ο δημόσιος και δωρεάν χαρακτήρας της εκπαίδευσης ώστε να ανθίσουν μέσα από τα συντρίμμια της τα ιδιωτικά πανεπιστήμια (ή αλλιώς ΚΕΣ/ Κολέγια). Είναι πλέον πλεονασμός να επισημάνουμε για άλλη μια φορά ότι η κυβέρνηση της ΝΔ, με το σιγοντάρισμα του ΠΑΣΟΚ, εξυπηρετεί ξεκάθαρα τους ιδιώτες και το κεφάλαιο αντί να προασπίζεται την δημόσια παιδεία και την εκπαιδευτική κοινότητα. Σε όλα αυτά οφείλουμε να αντιδράσουμε για άλλη μια φορά. Το φοιτητικό κίνημα τους έχει νικήσει μια και μπορεί να το ξανακάνει!

 Απαιτούμε να δημιουργηθούν πανεπιστημιακές εκδόσεις σε κάθε πανεπιστήμιο έτσι ώστε τα συγγράμματα να παρέχονται δωρεάν και άμεσα χωρίς την μεσολάβηση εκδοτικών οίκων οι οποίοι παίρνουν και δίνουν μίζες.

 Άμεση και ουσιαστική αναβάθμιση των βιβλιοθηκών.
 Εναλλακτικές μορφές εξέτασης με δυνατότητα επιλογής από τους φοιτητές (π.χ. απαλλακτικές εργασίες, προαιρετικές προόδους)

 Πλήρης αξιοποίηση των υλικοτεχνικών υποδομών του Πανεπιστημίου
• Δεν υποκύπτουμε στις εκβιαστικές λογικές του υπουργείου.
• Δεν ανεχόμαστε την καταπάτηση του Δημόσιου και Δωρεάν χαρακτήρα του Πανεπιστημίου.

ΑΝΤΙ ΤΗΣ ΣΙΩΠΗΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια: